Pilates tánc

A Pilates gyakorlatok segítségével megnő az izmok és ízületek állóképessége, csökkenhet sérülékenységük.
A Pilates tornarendszeres gyakorlása, mely ideális arányban használ erősítő és nyújtó, lazító gyakorlatokat, nem csupán erőssé, hanem rugalmassá teszi izomzatunkat, ezzel hatékony segítséget nyújthat a hát- és gerincpanaszok, ízületi panaszok esetén is.

A speciális feladatok érintik az egész test izmait - has, hát, mellette fenék- és csípő tájékra-, és odafigyel a derék állapotára. Hangsúlyt fektet a gerincünk tartásáért és jó teherbírásáért felelős gerincstabilizáló mélyizmokra.Ezzel a testtartás és a hát-derékfájdalomtól mentes, jó közérzet segíti és életminőségünkben hozhat változást. Az izomerősítéssel- nyújtással, és azon túl, a szalagok, ízületek is kezelésre kerülnek a mozgás következtében. "A túledzett/túlhasznált vagy éppen edzetlen/nem használt izmok az izomegyensúly megbomlásához, a tartás megváltozásához vezetnek." " Pilates alapelemei:

  1. Centering:
    Az erőközpont. (bordák és medence által határolt terület és annak helyes tartása) Minden mozdulatunk az erőközpontból eredeztethető. Az erőközpont erősítése a törzs stabilizálását jelenti.
  2. Koncentráció:
    Jelentősége- összpontosítani a testünkre, fókuszálni az elmét, hogy mit csináljanak az izmaink. Fel kell ismerni, hogy minden testtartásnak és mozdulatnak jelentősége van, és minden mindennel összefügg. A teljes testünkre és bonyolult mozdulatokra összpontosítani időt vesz igénybe, minél több ismerettel rendelkezünk, minél nagyobb a rutinfaktor, annál könnyebb.
  3. Kontroll:
    A sérülések megelőzésében kulcsfontosságú. A kontrollálatlan, automatikus, lendületből végzett mozdulatok helytelen kivitelezéshez és helytelen testtartáshoz vezetnek. Kontroll nélkül a relatív erősebb izmok lesznek "munkára fogva", és a relatív gyengék lesznek hanyagolva, ill. nem fogunk abban a teljesítménytartományban dolgozni, amely által az izmaink erősödnek és formálódnak.
  4. Precizitás:
    • A mozdulatok kivitelezésének minőségi szintjét emeli.
    • Szépség, kecsesség,stílus= eredményérzet, élmény
    • A precízió eszközei még: a kivitelezés sebessége és a légzés összehangolása a mozdulatokkal.
  5. Áramlás- Flow:
    • A gyakorlatok összekötése áramló mozgássá.
    • A szaggatott, hirtelen mozdulatok az ízületekben és a merev izmokban sérüléseket okozhatnak.
  6. Izoláció:
    • A gyengébb izmot "leválasztani" az erősebbtől.
    • A mozdulatba be nem vont izmokat alaptartásban hagyni
    • Tudni megfeszíteni és ellazítani
  7. Légzés:
    Pilates légzés- oldallégzés
    A normál légzés során a rekeszizom lefelé mozdul el, a hasizmok lazák, így a hasfal kifelé mozdul.
    A mellkasi oldallégzés úgy emeli a bordákat, hogy közben a feszes hasizmokat, aktív erőközpontot nem mozdítja el.A légzés segíti az izmok munkáját is- pl. kilégzés- egyenes hasizom-, és a légzésütem segíti a gyakorlat ritmusának tartását. A helyes légzés pozitív hatásai:
    • relaxáció, stressz csökkentés
    • alacsonyabb vérnyomás
    • javítja az összpontosítást
    • bizonyos izmok aktiválását elősegíti
    • jobb keringés, kardiovaszkuláris betegségek kockázatát csökkenti

" (forrás: Dávid Enikő)
A módszer megalkotója Joseph Hubertus Pilates.